
2020 HR trendjei
1. Candidate experience és employee engagement
A jelöltélmény röviden, tömören megfogalmazva annyit tesz, hogy mit gondol a jelentkező egy cégről, miután részt vett a kiválasztási folyamatban. Az interjún tett benyomások és élmények befolyásolják, hogy a jelölt elfogadja-e az állásajánlatot.
A jelentkezők többsége nem kap választ jelentkezésével kapcsolatban, de még az interjún résztvevők is hiába várják a visszajelzést az interjúk kimeneteléről.
Mivel lehet növelni a jelöltélményt?
- Munkakör pontos meghatározása, valóban szükséges-e az adott pozíció?
- Pozíció pontos meghatározása, elvárások, feladatok és kompenzáció.
- Egyszerű jelentkezés (elektronikus jelentezési felület), minél kevesebb kattintás és adat.
- A jelentkezések folyamatos nyomon követése és a pályázók értesítése az egyes fázisokról.
- Folyamatos kommunikáció a jelentkezőkkel a kiválasztási folyamat alatt.
- Információ nyújtás a kiválasztási folyamat menetéről, következő várható lépésekről
- Interjú alatt teljes figyelem a jelöltre és reflektálás a tőle elhangzottakra.
- A cégvezetőnek vagy a HR-esnek ugyanúgy „el kell tudni adnia a céget”, mint a jelöltnek saját magát.
- Minél hamarabb értesíteni a jelöltet negatív döntés esetén.
- A fel nem vett, de potenciális jelöltek folyamatos nyomon követése a későbbiekben.
- Nyitottság a részletes visszajelzésre.
A kiválasztási folyamat komplex és összetett, HR osztály nélkül nehezen megvalósítható. A munkáltatói márka megőrzése érdekében érdemes szakemberre bízni.
2. Employer branding
A munkavállalókkal való bánásmód építheti és rombolhatja egy vállalat hírnevét. Ha kedvezőtlen a jelentkezők és a felvett munkatársak tapasztalata, akkor nem csak munkáltatójukban veszítik el hitüket, hanem a kifelé közvetített brand is sérül általa.
A munkáltatói márkaépítés célja, hogy olyan képet kell kialakítani a munkahelyről, hogy az emberek ott akarjanak dolgozni. A szimpatikus kép alapja a vonzó munkahelyi körülmények (fizikai és személyi vonatkozásban), a korrekt bánásmód és a lojalitás viszonzása.
Magyarországon az utóbbi évtizedben felismerték az employer branding szükségességét, de sok vállalatnál a mai napig nehezen találja meg a helyét a büdzsében. Az employer branding ott lép életbe, ahol a cég értékeinek és előnyeinek hangsúlyozásával tudja megfogni a hasonló gondolkodású jelölteket, akikből aztán lojális munkavállalók válhatnak, amennyiben a cég képes tartani a korábban ígérteket, illetve a magáról kialakított képet
2020-ban is hatalmas kihívás a munkáltatói márkaépítés, de ha sikerül elérni rendkívüli értéket tud adni. A munkavállalók a cég nagyköveteiként viszik hírét a közösségi médiában és baráti körükben.
3. Digitalizáció
Szentpétery Boglárka a Microsoft HR igazgatója 2020-ról röviden: “Hiszek abban, hogy a technológia segítségével, és az emberi tényező középpontban tartásával az élet minden területén többre leszünk képesek.”
2020-ban sem kell attól rettegnie senkinek, hogy a technológiai újításoknak köszönhetően elveszíti munkáját. Az újabbnál, újabb fejlesztések nagyobb támogatottságot nyújtanak, de továbbra is csak életünket megkönnyítő eszközök maradnak. Az emberi tényező a növekvő komplexitású döntési folyamatokban kap nagyobb szerepet.
Bizonyos folyamatok digitalizációját és fejlesztését elvégezhetik robotok, mint például jelöltek keresése online a kulcsszavak alapján, de az interjút már nem tudja lefolytatni és döntést sem tud hozni arról, hogy a jelölt illik-e az adott cégkultúrába vagy sem.

4. Rugalmasság válik normává
Magyarország egyik legnagyobb HR szolgáltatója szerint jövő évre megkétszereződik, háromszorozódik az otthonról dolgozók száma. A home office lehetősége és a rugalmas időbeosztás hatalmas előnyt jelent mindenki számára.
Egyre több családban dolgozik mindkét szülő, ahol a gyermekek logisztikája központi kérdés és a városi közlekedésben is előnyt jelent, ha nem kell órákat a dugóban tölteni és az ingázással megspórolt időt szabadidejére fordíthatja a munkavállaló.
5. Zöld fejlesztések irodán belül
A környezettudatosság erősödik azáltal, hogy egyre több zöld technológiát alkalmaznak az irodaházak fejlesztésekor. A külső parkok kizökkentik a munkavállalót a mókuskerékből, irodán belül zöld környezet pedig csökkenti a légúti fertőzéseket, kedvezően hat a kreativitásra és koncentrálóképességre.
Egy irodai zöld fal vagy sarok amellett, hogy zöldebbé teszi az iroda teret vagy elegendő oxigéntermelést biztosít hozzájárul a munkáltatói márkaépítéshez is.
6. Folyamatos tanulás
Folyamatos tanulás és edukáció minden korosztály számára kiemelt terület. Akik nem a digitalizációval együtt nőttek fel, azoknak különösen oda kell figyelnie arra, hogy a digitális újításokat elsajátítsák és tudásukat frissen tartsák.
A menedzsment és a dolgozók fejlesztése nem csak a multinacionális vállalatoknál, hanem a kkv-knál is előtérbe került. Az elmúlt évek visszajelzései alapján 2020-ban a szakmai tréningek mellett, egyre nagyobb teret kapnak a stresszkezelés-; a mentális jólét és az egyéb „soft skill” fejlesztő célzatú tréningek.
A 2020-as HR trendek azt mutatják, hogy egy élhetőbb munkarend van kialakulóban, melyben kiemelt szerep jut a munkavállalók fejlesztésére, jólétére és megtartására. A ledolgozott munkaórák helyett az eredményességen van a hangsúly, a versenyképesség megtartásában a munkáltatói márkaépítésnek kritikus szerepe van. Ezen programok eredményességét a munkavállaló elégedettségi mutató tudja a legjobban kifejezni.
Forrás:
How to create a great candidate experience – Elizabeth Onishuk
Itt a súlyos igazság, így veszik el a robotok a magyar melósok munkáját – Gosztola Judit
10 emerging workplace trends to watch for in 2020 – Dominic Price
Ezek lesznek a menő tréningek 2020-ban – Berta László
HR Digital Transformation: The 6 Stages of Successful HR Transformation
További HR témájú cikkeket ITT olvashatsz!